Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Aktualności.
  • Aktualności

    Neurodydaktyka w praktyce - szkolenia dla wykładowców w UMB

    04.03.2025 10:38
    Autor: Biuro Komunikacji i Popularyzacji Nauki
    Już druga grupa wykładowców zakończyła pełne szkolenie z zakresu neurodydaktyki: 40 godzin warsztatów o tym jak uczyć, żeby studenci chcieli się uczyć i mieli motywację do rozwoju.

     

    W lutym zeszłego roku w UMB rozpoczął się projekt ,,Od ADEPTA do LIDERA - program rozwoju kompetencji i kwalifikacji na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. W dużym uproszczeniu to seria szkoleń oraz warsztatów dla nauczycieli akademickich oraz doktorantów, dzięki którym mogą rozwinąć umiejętności dydaktyczne, lepiej wykorzystywać nowoczesne techniki, ale też skuteczniej komunikować się ze studentami. Jednym z takich szkoleń były zajęcia z zakresu neurodydaktyki, przeznaczone dla Liderów Doskonałości Dydaktycznej i Doskonałości Cyfrowej UMB.

     

    Neurodydaktyka to zestaw technik i narzędzi dydaktycznych oraz zbiór takich umiejętności, które sprawiają, że wykładowca jest w stanie zbudować korzystną atmosferę do prowadzenie zajęć ze studentami, co pozytywnie wpływa na warunki do ich rozwoju. Okazuje się bowiem, że lepiej przyswaja się wiedzę, kiedy zachęca się mózg do większej aktywności, gdy studenci mogą kreatywnie stawiać hipotezy i próbować je udowadniać, kiedy mogą rywalizować, czy być aktywnymi. Przy czym stworzenie „dobrego klimatu” dla wykładu czy seminarium wcale nie jest aż tak trudne.

     

    Dr Bartłomiej Łukaszuk, Zakład Fizjologii: Szkolenie było w dużej mierze praktyczne. Przykładowo projektowaliśmy różnego rodzaju gry dydaktyczne, które możemy zastosować podczas swoich zajęć. Przy czym każdy bazował na przykładach z własnego doświadczenia, a nie rzeczach teoretycznych. Dużo dała też wzajemna dyskusja w grupie, która od razu od razu pozwalała uzyskać informację zwrotną, co zrobiłeś fajnie, i co warto poprawić.
    Dr Izabela Prokop-Bielenia, Zakład Chemii Leków: Sednem tych zajęć jest nauczenie się komunikowania ze sobą, tak by to nie była tylko zwykła rozmowa, ale by przekazywać jednocześnie wiedzę i informacje.

     

    Sporo czasu na warsztatach poświęcono analizie skutecznych technik zapamiętywania informacji przez ludzi. Naukowo potwierdzono, że osoby dzielą się na: wzrokowców, słuchowców, czy kinestatyków (osoby uczące się w trakcie ruchu). Są też techniki nauczania polegające na zaznaczaniu ważnych fragmentów w materiałach przeznaczonych do uczenia się, albo te skupiające się na serii powtórek konsolidujących wiedzę. Słuchanie muzyki (nawet klasycznej) ponoć wcale aż tak bardzo nie poprawia efektów uczenia się.

     

    Mgr Agnieszka Dziadel, Zakład Psychologii i Filozofii: Dużo rozmawialiśmy o tym, jak pracować nad motywacją studentów, ich lepszym zaangażowaniem w zajęcia. Bo to nie chodzi tylko o to, żeby taka osoba była nauczana. Chodzi o to, by była zaangażowana w ten proces, żeby uczelnia stała się dla niej miejscem, w którym ona sama może się czegoś nauczyć, a nie tylko przychodzić tu zaliczyć obecność na zajęciach.
    Prof. Grzegorz Grzegorczyk, prowadzący warsztaty (Collegium Wratislaviense): To szkolenie weszło od razu na wysoki poziom, ponieważ uczestniczyli w nim dydaktycy, którzy już mają duże umiejętności i doświadczenie. Oni w swojej praktyce, nie wiedząc o tym, stosowali wiele z prezentowanych technik. Teraz je po prostu nazwaliśmy i dookreśliliśmy. Oni intuicyjnie czuli, że takie rozwiązania są dobre dla studentów.

     

    Dr Jakub Władysław Strawa, Zakład Farmakognozji: Tu wszytko można było dodatkowo skonfrontować z innymi uczestnikami, którzy są przecież doświadczonymi wykładowcami w innych działach Uczelni. W efekcie otrzymywało się konstruktywną informację zwrotną. Teraz w swojej pracy można wdrożyć konkretne rozwiązania, coś co już się sprawdziło, co ma wartość.
    Mgr Agnieszka Dziadel dodaje: Warsztaty były też okazją by poszukać inspiracji do swojej pracy, wymienić się pomysłami z innymi nauczycielami. Często jesteśmy zamknięci w swoich środowiskach, wydziałach i nie zawsze mamy okazję podglądać jak pracują inni, a to wartościowe doświadczenie.

     

    W ramach kontynuacji szkolenia, każdy z uczestników ma możliwość trzygodzinnych indywidulanych konsultacji z prowadzącym zajęcia prof. Grzegorzem Grzegorczykiem, aby dostosować swoje materiały dydaktyczne do zasad neurodydaktyki.

     

    Projekt pn. „Od ADEPTA do LIDERA - program rozwoju kompetencji i kwalifikacji na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku” realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
     
    Powrót